Saturday, October 17, 2009

cermin oh cermin...

emm...semalam melayan rakanku sorangni 'bermanja' lak...nghahah, da la sampai kol 1pg lbey...
memberitau msalah dia yg dia sendripon xtau 'the aetology' kpda mslah dia tu...yg pasti dia moody, sedey, n nak nangis n xsuke dgn perasaan dia time tu..pergh...(erkk seme mesti tetanye2kan laki ke pompuan, heee...CAM pompuanje..huh gatal ko ni shahrul ye..klo orang tu da terbaca artikelni sory r beb, jgn bmbang idntiti anda dirahsiakan)...
yg pasti selepas 'taking history' dia dgn soklan yg bertubi2, aku sendripon xtau ape 'aetology' dia, apatah lagi nk 'diagnosis' budak nie...adoi..pening2...
so selepas aku blurr sgt2 tetibe aku tanya..."pernah cakap dengan cermin?" haha...ape lg respon dia, memang terpinga2, blurr, pelik, hairan dll yg seumpama dengannye...so da dapat agakla jwpan dia apakan...tu la cermin tu gne wat besolekje...byk gune cermin tu...sampai kite tgk cerminpon diajar baca doa...nah ni doa dia...

“Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlakku). (HR Ahmad).

so pasni boley amalkan ye.....tp ada ape ngan cermin?, nape tetiba aku bg idea tu? haha ya, idea tu mmg datang tetiba, tp bukan secara xsengaja...coz aku da pernah buat bende ni...n aku yakin orang lainpon penah buat jgk....
kita selalu lihat diri orang lain, tp jarang sekali kita lihat dri kita sendri....so tgkla cermin
kita selalu bercakp ngan orang lain, tp jarang skli kita cakap ngan dri sendri...so cakapla depan cermin...
bila melihat diri sendri, kita dapat lihat keadaan kita sekarang, "ni la rupe aku bila happy", or "ni la rupe aku ble sedey", or "ni la rupe aku ble tension", dan sebagainya....kemudian muncul soalan yg kita ingin tye kepada dri kita sendri....then jd la perbualan dgn dri kita sendri..."kenapa aku jd camni?", "truk sangtkah aku?", "ape aku perlu buat?"...(mby time ni kita sedang menampar pipi kita sendri or maby sedang melihat sendri air mata kita jatuh berguguran)....kemudian akan wujudla luahan hati dr diri sendri...mby selama nie ianya terpendam..satu bentuk penyesalan, mungkin!....satu bentuk muhasabah terhadap diri terhadap ape yg berlaku, ape yg dilakukan n ape yg akan berlaku nnt....time nie mungkin kita sdang melihat tgn kita sendri mengelap air mata yg mengalir..betapa zalimnye kita terhadap dri kita sendri......
jika rakan kite kesedihan, semestinya kite akan memberi semngt kpadanya, jika dri kite sendri sedang sdey, bila kite menatapnya dlm cermin...insyaallah kite sendri mampu mewujudkan kekuatan tuk dri kite, yakin dgn dri sendri, berani tuk berubah....ya dri kita sendri yg akan melakukannya....setiap perubahan tu bermula dgn dri kita..hatta ALLAH sendripon berfirman...

"...Sesungguhnya ALLAH tidak mengubah nasib sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri..."
(al-Ra'dd: 11)

ya bermula dari diri kita sendiri......BERANIKAH KITA BERHADAPAN DENGAN DIRI KITA SENDIRI???!!!!
haha..bunyi idea ni cam orang giler kan..ckap sorang2 ngan cermin plak tu....dia giler biarla dia giler...kita yg waras jgnla plak jd giler....guna tuk benda baik..muhasabah diri....BERHADAPAN DENGAN DIRI SENDIRI SEBELUM MASANYA TIBA TUK BERHADAPAN DENGAN SANG PENCIPTA..........
emm maby time ni baru kite perasan kita ni wlopon muda tp da tua...ngaaa, jerawat da tumbuh, emm da tahi lalat hehe, misai n janggut da xterurus...wah rambut da panjang...las skali kuar statemen yg sgt xbley bla..."wah hansem/cantik nye aku!!!". hahhaaha...mudah2an kecantikan/kehanseman kita nie...ALLAH cantikkan jgk akhlak kita...AMIN......

p/s bley jugak nak try bg mereka2 yg nak buat pesembahn or bg talk or buat presentation.....
beranikan diri tuk memakai nama sendri ketika kita bercakap ngan dri sendri....

-----selamat mencuba-----

No comments:

Post a Comment