Thursday, October 22, 2009

bila hidup kate pergi...mati kata mari..!!!

mlmnie aku dihujani msj2 yg meng'wish'kan aku birthday...haha sms, ym, fb...btw tq kekawan yg wish n doakan aku..n xkurang juga yg mitak aku blnje malah xde langsung yg nk blnje aku....huhu sdeynye... tgkla kalo korang ada rezeki haha.....papepon...da 21tahun!!!...ha da layak ngundi nie haha...adoi...da 21 tahun da rupenye aku...wlopon bbir melirik senyuman tatkala membaca msj2 yg dihantar nie...tp hati tetap sayu...memikirkan ape yg da aku buat 20tahun yg lepas, yg mustahil tuk kembali semula ke waktu itu....yg pasti hidup diberikan nie...perlu diteruskan!!!

malam nie..saja aku tdo awl...n bgnpon awal...skrang da kol2pg...rumate aku da tdo...lampu da ttup...suasana yg ckup sesuai tuk aku reflek @ hisab balik dri aku nie....yg pasti semenjak 2 menjak ni terngian ayat al-quran ni yg kita selalu baca dalm solat dlm doa iftitah...

"...sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku, hanya kerana ALLAH taala..."

emm bagaimana dgn solatku, skrang da umur 21tahun...adakah solatku selama nie diterima?? subhanallah...adakah aku solat sekadar rutin sbg orang islam atau lillahitaala??...subhanallah...kalo lalai dlm mendrikan solatpon ALLAH da keji...ni kan pulak kalo solat niat sbb lain, apatah lg kalo solat tu xditerima....ALLAH sendiri 'sound'...

"...maka celakalah mereka yg solat, yaitu orng yg lalai dlam solatnye..."
surah al-ma'un :ayat 4 & 5

Ya ALLAH jauhilah diriku daripada kemurkaanMU......
bagaimana pula dgn ibadat ku??...adakah ianya sekadar rutin je...bile ramadhan puase, bila nak exam baru la sibuk nak banyakkan sola2 sunat, barula nak baca quran....subhanallah...hipokritnye aku nie....Ya ALLLAH hambamu mintak keampunanMu...

bagaimana pula dgn hidupku?...apa yg aku nak bg kat ALLAH?...adakah dosa2, keburukan, maksiat yg sentiasa menghiasi hidup aku nie yg aku nak berikan kepada ALLAH??.....
dan matiku...adakah aku mati kerana menegakkan kalimahNYA? atau dlam keadaan yg sia2??...adakah aku akan mati dlm keadaan seorang muslim??..dan dalam keadaan beriman???...ataupon sebaliknya, dalam lembah kehinaan kekufuran???...YA ALLAH jauhkan la seme tu sama sekali, KAU perkenankanlah doa rabitah yg ku amlkan Ya ALLAH...yg aku pohon padaMU...."jika Kau mentakdirkan mati, maka matikanlah pemilik hati ini sebagai para syuhada dalam perjuanagn agamaMU..."

Ya Allah betapa aku banyak mensia-siakan peluang hidup yg Kau berikan selama nie....semakin hari semakin banyak dan berat tanggungjawab yg terpaksa dipikul.....bukan sekadar memegang title sebagai medical student..tapi pada masa sama memegang jawatan dlm balai islam kolej...mlm td da dpt arahan tuk mula memikrkan n menggerakkan persatuan siswa/i islam perubatan di fakulti...begitu juga diamanahkn tuk menyediakan jentera plihan raya bg pilihan raya kampus UM yg tarikhnya masih menjadi tanda tanya....mampukah aku pikul seme ni...secara kebetulan pula kesemuanya membawa imej islam...yela..kalo aku fail exm..ni ke pelajar perubatan muslim??, balai islam pulak..alhamdulillah aktivit2nya berjalan seperti dirancang, tetapi adakh aktiviti2 nie yg jd 'indicator' sebenar menunjukkan aku telah menjalankan tanggungjawab aku??..surau kurang diimarahkan, penghayatan islam dlm penghuni kolej juga masih lemah, apatah lg usaha dakwah terhadap bukan islam...ini sebenarnya yg patut jd indikator kpd aku...persatuan pulak...pimpinan lepas telah tinggalkan persatuan dlm keadaan persatuan berada di puncak...ye..antara persatuan paling aktif n menjadi buah mulut masyarakat mahasiswa UM...ye sape sangka ianya sebuah persatuan perubatan...tp bilamana aku dipilih berada dlm satu pasukan yg dibentuk khas utk meneruskan agenda persatuanni...sesungguhnya ni satu amanah yg ckup besar....persatuan tu sendri berada di puncak...kalola punca tu runcing...bila2 masa ianya boleh tegelongsor jatuh..tuk elakknya..perlu ratakan puncaknya...ni pon perlu kerja keras...apatah lagi bile memikirkan mahasiswa islam fakulti perubatan adalah di bawah tanggugjawab kami....??? sebarang perkara buruk berlaku..orang akan mengatakan....inikah mahasiswa islam??..inikah persatuan islam??...kerana aku ianya boleh membawa kepada fitnah terhadap islam tu sendiri....subhanallah....

"...ALLAH tidak akan membebani seseorang melainkan kesanggupannya...."
al-baqarah:ayat 286

YA ALLAH dengan umur yg makin meningkat nie..dgn amanah yg makin banyak perlu dipikul...maka KAU berikanlah kekuatan kepadaku dlm melaksanakannya...dan tetapkanlah hatiku supaya sentiasa istiqamah dlm memenuhi tanggungjawab ini.....YA ALLAH ampunilah segala dosa2 ku, bimbinglah hati ku ini untuk istiqamah dalam beribadat kepadaMU, hidupkanlah aku dalam keimanan, matikanla aku dalam keimanan, dan masukkanla ku ke dalam syurga bersama-sama orang2 yg beriman....Ya ALLAH jika KAU mentakdirkan aku mati, maka matikanlah ku sebagai para syuhada dalm perjuanagn agama MU, sesungguhnya engkaulah sebaik2 sandaran dan sebaik2 penolong...YA ALLAH limpahkanlah kesejahteraan,nikmat dan rahmatMU serata redhailah dan kurniakanla kebhagian hidup duni dan akhirat kepada kedua2 ibu bapa ku, keluargaku, rakan2ku,guru2ku serta seluruh muslimin da muslimat.....sesunnguhnya hanya kepadaMu aku sembah dan hanya kepadaMU aku pohon pertolongan...maka perkenankanla doa ku ini...amin ya rabbal aalamain

mudah2an ape yg berlaku menjadi pengajran untukku meneruskan langkah kedepan....agar pengalamn ku kutip mmpu menyediakan aku menghadapi cabaran mendatang....dir ini xsempurna, jadi perlu disempurnakan...perlu menjadi lebih baik pada umur 21nie daripada 20tahun yg lepas...ya hidup kate pergi, mati kata mari...pon begitu, ruang dan peluang hidup yg terus diberikan oleh ALLAH perlu diguna sebaik2 nya sebagai hambaNYA, sebagai persediaan menemui kematiaan,,yg semakin hari aku semakin menghampirinya....jadikanlah aku seorang hambaMU yg berguna, beriman, bertaqwa, dan cemerlang dlm hidup dunia dan akhirat..amin!!!

No comments:

Post a Comment